fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Vad vill jag äta just nu?

Kategori: Allmänt

Även fast inte jag startat min behandling så försöker jag applicera lite av tänket med att alla livsmedel är tillåtna. Något som varit särskilt svårt för mig, och fortfarande är i allra högsta grad, är att inte planera varje måltid minutiöst, utan äta vad kroppen vill ha där och då. Idag åt jag en ganska klen frukost, och sedan ett mellanmål nån timme senare. Försöker äta ur frysen inför kommande flytt och hittade där några väldigt gamla brödskivor som jag tog till min (fullfeta) björnbärsyoghurt. Fine tänkte jag, såhär äter gemeneman mellis, yoghurt och macka. 
Lite ångest av att äta både yoghurt innehållandes socker och bröd vid samma måltid, men ignorerade det. 
 
Nästa steg var lunch, och jag var sugen på sallad. Gick och köpte en med valfria ingredienser (dvs även lite ost) och en fralla till. "Bröd max en gång om dagen!" skrek något i mitt huvud (förut var det iofs en gång i veckan...) men jag valde att ignorera. Det är rätt mycket av min strategi just nu, att ignorera. Provade ett par byxori morse som jag i våras var på vippen att lämna in till skräddaren för att sy in i midjan, nu satt de som de alltid gjort. Äcklig ångest på det såklart, men med samma beslutsamhet som jag tidigare avstod god mat avstår jag nu från att klanka ner på mig själv. Jag försöker att endast konstatera, inte döma, och det är nog det som sitter djupast. "Ok, de här byxorna sitter såhär. Känns det inte bra tar jag ett annat par". 
 
 
 
Mindre träning den här veckan också, skulle kunna panikträna för att kompensera inför behandlingsperioden då det inte är tillåtet, men försöker ta det med ro. Jag sprang mina intervaller i morse, och trots viktuppgången var det både lättare och skönare än det brukar. Rundorna min kille har släpat med mig på har gett resultat, och det är roligt att kunna glädjas över något som faktiskt spelar roll, i det här fallet att löpningen känns lättare och roligare. Mot slutet av min deff i våras såg jag nog rippad ut, men energin var inte mkt att hänga i granen. Ikväll byts träningen ut mot umgänge med vänner, mkt som ska hinnas med sista veckan innan flyttlasset går!
 
Kommentera inlägget här: