fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Ett steg närmre

Kategori: Mando

Förmiddagen tillbringades igår på Mandometerkliniken där jag genomgick en kostutredning, tog prover och hade samtal med en av utredarna. Fick svara på frågor om allt från familjehistoria, psykisk status, min syn på min hälsa och så vidare. Fick även testäta en måltid med deras redskap, en Mandometer, där man ska ange mättnadskänsla under måltiden. Fick lite obehagliga vibbar då det första som mötte mig i dörren vad doften av "sjukhusmat" men det visade sig vara fel: åt väldigt goda lammförsbiffar med bulgursallad och en kall sås till lunch. Det kändes rätt och bra under mötet, och hela deras strategi verkar vara att introducera "farliga livsmedel" under kontrollerade former. Exempelvis kan det vara att fika en kaka och frukt istället för att äta kvarg och frukt, där kaloriintaget kan vara det samma för dom båda. Min måltidsplan kommer vara helt anpassad efter mig, och inte ha för avsikt att få mig att gå upp i vikt (som alla är rädda för som skrivs in) utan att bibehålla den nuvarande. 
 
Om nu allt går som det ska bedömer de mig som kvalificerad för behandling och jag får ett startdatum. 
 
 
Kommentera inlägget här: