fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Nu gör jag slut med media

Kategori: Media

Kom över ett nummer av tidningen Shape Up som enligt egen utsago "vill att läsaren ska må bra inifrån och ut, vara stolt över sig själv och sina prestationer" och "hjälpa läsaren att hitta balans mellan livets nyttigheter, för att må bra måste du unna dig att njuta också." Med mina nya glasögon på, eller jag hade kanske reagerat tidigare också men inte lika skarpt, läste jag igenom tidingen och var sedan så arg så jag ville elda upp skiten. Några anledningar:
 
- Chefredaktörens krönika: "Släpp ångensten" Handlar om att man får njuta av fett och kolhydrater. På semester. Efter detta är hon sugen på kvarg och squats igen. 
- Intervju med Yoga Girl "Jag tror inte på att banta"
-  Artikeln "Slutbantat": "förr shoppade vi lightprodukter, räknade kalorier, och jag på dieter som gjorde oss smala. Har "fitspo" ersatt "thinspo"? Sund och hälsosam är det nya. (Extra anmärkningsvärt är att man i andra artiklar talar om hur man just kan skära ner på kalorierna)
 
Och, i samma nummer trillar vi över följande artiklar:
 
- Ät dig i form - fällorna du ska undvika och recepten som kickstartar förbränningen
- "Finns det nyttig snabbmat?" Guide till de måltider med minst kalorier på de populäraste snabbmatsställena. 
- "Välj smart i hyllan" hur man ska välja lightsylt ist för vanlig, sötpotatis ist för klyftpotatis och färsk ananas istället för torkad. 
- "Så tyglar du sötsuget" Som bla tipsar om att man kan "Fika i fantasin" och på så vis "Kan äta kakan och ändå ha den kvar!"
"Bli nakensnygg" 
 
Motsägelse deluxe. Står inte ett ord om att man kan leva lagomt, varenda jävla del är chiafrön, detoxjuice eller proteiner. Uppmuntra till njutning? Det är uppmuntran till att äta på ett sätt som endast tar ens fysik i åtanke. Aldrig mer en sån här tidning. 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: