fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Försiktig optimism

Kategori: behandling

Går i nästa vecka in i vecka 6 av behandling och därmed kommer också den första kontrollen göras. Man kollar psykisk status och hunger/mättnadssignaler och ser hur stor skillnad det blivit sedan behandlingsstart. Därefter tar man beslut huruvida man kommer skära ner på klinikstiden och förlägga måltider hemma t.ex.
För mig har det mesta gått framåt. Jag äter allt de säger åt mig i den mängd jag får angiven, tränar inte i smyg och miminerar den yttre påverkan jag annars fått via instagram/bloggar etc. Så långt har allt gått bra, det svåra för mig har varit att känna förändringen inom mig. Att äta två mjuka mackor till mellis är OK, men att vara bekväm oavsett om jag väger 10 kg plus eller minus, det är en betydligt större utmaning. Veckan som gått har jag dock fått några små antydningar som kunnat tolkas som framsteg, men jag är försiktigt optimistisk. Det kan bäst beskrivas som en något mer avslappnad syn på min kropp, en syn som är mindre värderande. Behandlarna på Mando menar att när jag närmar mig friskskrivning kommer min vikt inte spela in för hur jag värderar mig själv men dit är det en bit kvar. Jag kollar mig inte lika mkt i spegeln nu, försöker att inte prata om utseende och sådant som hör därtill utan lägga värde i sådant som faktiskt betyder något. En skillnad som är väldigt stor är hur jag ser på media, och hur fullkomligt störd hela hälsodebatten har blivit. Jag har varken lust eller energi att gå in mer ingående på det nu, det är ett inlägg i sig och tids nog kommer jag nog avreagera mig gällande det :)
 
Trevlig vecka på er!
Kommentera inlägget här: