fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Motgång och medgång

Kategori: Allmänt, Mando, behandling

Att förändra ett under 10 år invant och destruktivt beteende är inget man gör på en kafferast, det känns inte riktigt rimligt. Veckan som gått har flytit på bra tycker jag, att äta de livsmedel som angivits har inte varit ångestframkallande alls och jag har hållt schemat med den viljestyrka som jag tidigare höll mina dieter. Inte förrän i går kände jag av ett motstånd. En diffus men påtaglig ångest, en klump i bröstet och en ledsamhet som jag inte kan sätta fingret på uppenbarade sig och hängde envist med mig hela dagen och kvällen. Fick lägga mig och praktisera andningsövningar vilket var länge sedan jag blev tvugen att göra för att bemästra ångestsymtom. Idag känns det lite bättre, men det är uppenbart att det finns något där inne som rörs upp och som revolterar en smula. Detta är fullt normalt för alla som genomgår behandlingen och liksom dem har jag även trötthet, orkeslöshet och en ledsen mage. Min behandlare säger att av förklarliga orsaker är de första veckorna värst, och att det handlar om att rida ut stormen, men också verkligen göra tankearbetet. Det är just det där tankearbetet jag har lite svårt att påbörja. Handlar det om att ersätta varje anklagande "Du har gått upp 2 stl i kläder" med "Du genomgår en behandling för att bli frisk och hälsosam, förut var du sjuk"? Jag och alla andra VET att tankar blir till handling, men det känns så fruktansvärt pretto och att upprepa liknande fraser för mig själv 450 gånger dagligen känns bara...konstigt. (Tips mottages tacksamt med andra ord) 
Inte heller ska man underskatta tidens inverkan i processen enligt min behandlare. När maten och kroppen får allt mindre fokus och andra mer substansfyllda ting uppenbarar sig brukar tydligen den kritiska rösten lägga sig. 
 
Med en personlighet som alltid är tre steg framåt och som älskar att planera, fantisera och sätta mål för framtiden är det en utmaning i sig att bara fokusera på en dag i taget :) Men det ger sig, jag har inte så mycket annat val just nu. Skynda långsamt. 

KOMMENTARER:

  • Vilja Lingonren säger:
    2014-10-24 | 20:27:24
    Bloggadress: http://lingonren.se

    Kämpa på! Du klarar det där, du tar dig igenom det!

    Svar: Taaaack!! Så småningom!
    fafanganspris.blogg.se

  • Frida säger:
    2014-12-04 | 18:34:15

    Hej, glad att läsa du tagit tag i detta! Det TAR tid.. Allt. Det kommer vara en kamp, det är en kamp. Men det tar tid, men det kommer blir såå mycket bättre. Man vill gärna stressa fram att bli mer frisk, men det går liksom bara inte, jag vet. Livet kommer att bli annorlunda, på alla plan. Välkomna det! Det underlättar, du lär dig se gamla invanda saker och mönster med nytt perspektiv. Det kommer bli ett liv mer lustfyllt och på något konstigt sätt går man sen in i nya saker mer stark och oövervinnerlig än någonsin. Det går inte att föreställa sig och målet där framme är suddigt som f-n. Vilket målet nu är? Men det tar tid, vilket man inte inser förrän man är där.. Fortsätt, du känner helt rätt.

    Svar: Faktiskt så kan jag nu uppleva det du skriver om - jag börjar få ett nytt perspektiv! Det är ett lika omfattande arbete som att ligga i hårdträning och deffa, men för livet, på lång sikt. Tack för du delade med dig!
    fafanganspris.blogg.se

Kommentera inlägget här: