fafanganspris.blogg.se

En blogg om mat och träning: från fiende och förbud mot njutning och hållbar livsstil.

Allt eller inget-principen

Kategori: Hur resonerar en ätstörd

Denna tror jag många delar med mig. Antingen kör man 110% enligt ett kost-och träningsschema, eller så är det noll kontroll. Med noll kontroll menar jag inte att man hetsäter, men att moderation är svårt att applicera i vardagsliv och på riktig, eller "vanlig" mat. Klassikern "Man kan äta allt men inte alltid" är oerhört enkel i teorin, men för en ätstörd person väldigt svår att applicera i verkligheten. Om vi tar ett laddat livsmedel, för mig är det exempelvis bröd som jag älskar. Det innehåler mycket kolhydrater och man får i sig relativt många kcal för ganska låg mättnad, därför har jag undvikit det. Jag har väldigt svårt att bara ta "en bit bröd" till maten, och avstår då hellre. Däremot kan jag under en sk ätardag utan problem äta 4-5 skivor vid en frukostbuffé (och bli övermätt). Det här beteendet tror jag är jättevanligt och tyvärr också roten till varför många, likt jag själv, har kämpat på i många år med att "bli fit" men aldrig lyckats. Man håller igen och överäter, resultatet blir således plus minus noll. 
 
Jag läste för några år sedan, och boken står fortfarande i bokhyllan, "French women don't get fat". Jag kan intyga, efter att ha bott i landet av ost och vin ett antal gånger, att det ofta stämmer. Det hela är så enkelt som att dom faktiskt äter allt, men i moderation. En fransyska skulle ALDRIG drömma om att skippa god mat (däremot gärna träningen) och ändå blir de inte tjocka. När man experimenterar med kost så som jag gjort ett antal år så skapas förbud och förbjudet är lockande. Det kan vara svårt att förstå för en person med sunt matbeteende, men det är som att en stenåldersmänniska kommer fram då de förbjudna livsmedlen landar i munnen, och att ta en liten bit känns väldigt frustrerande. På så sätt tror jag att metoden på Mando är precis vad jag behöver, då jag behöver avdramatisera många livsmedel och sluta tråna efter dem. Äter man en smörgås varje dag är det svårt att överäta på helgen, och en smörgås innehåller nog inte mer energi än 250 g kvarg med tillbehör. Jag ska dit för mer djupgående kostanalys nästa vecka, provtagning samt proväta en måltid på deras Mandometer, den våg man använder för att äta i rätt mängd i rätt hastighet. Jag hoppas innerligt att detta går vägen.
Kommentera inlägget här: